Khamis, 3 Februari 2011

SALASILAH TOK KADOK (ANDAK MUNDAM 6).


MASJID JABARIAH LAMBOR KIRI.




SALASILAH ANDAK MUNDAM 6

Dari jurai Andak Mundam 6 ini jika mengikut catatan salasilah kebanyakannya terdapat di Lambor Kanan dan Kiri. Marilah kita sama-sama mencari susur galur keturunan ini supaya bertemu kembali mereka-mereka yang mencari salasilah keluarga Tok Kadok ini dengan memberi info sedikit sebanyak kepada penulis blog untuk mengatur kembali salasilah dari generasi terdahulu hingga ke generasi terkini.

Ada pihak waris atau keturunan Tok kadok ini masih ragu-ragu dan bertanyakan soalan yang berbunyi begini :-
dizaman moden ini adakah lagi sumpahan ini ? dan mereka rasakan hanya pantang larang ini masih boleh dipakai pada peringkat yang tua-tua sahaja, manakala diperingkat sekarang sudah tidak berkesan lagi. Penulis tidak mengulas banyak tentang persoalan sumpahan ini, sesiapa yang merasakan mereka telah terkeluar dengan pantang larang ini boleh lah membuat keputusan mereka sendiri dan tak siapa pun yang melarang untuk menjamah ikan tapah serta akibat darinya. Bagi kami bukan sumpahan itu yang perlu dipertahankan tapi pesanan atau akibat dari sumpahan itu kepada kita dan belum tentu penyakit gatal tu boleh sembuh sepenuhnya jika kita sengaja melanggar pantang larang berkenaan serta meminum penawar air emas tersebut.  Banyak pertanyaan dan persoalan diajukan kepada penulis blog tentang pantang larang tersebut dan mereka telah pun berpendapat pantang larang menjamah ikan tapah telah pun berakhir. Terpulang pada pandangan masing-masing dan penulis blog hanya memberi pandangan sendiri sahaja dan mengutamakan pencarian salasilah keturunan Tok Kadok disamping sumpahan atau pesanan orang tua-tua yang lebih dahulu dari kita.

Berdasarkan perkembangan semasa masih ada keturunan Tok Kadok ini kembali ke Kampong Tua Batu 16 bagi mencari penawar air rendaman emas tapah ini, kerana termakan ikan tapah dimerata tempat di Malaysia. Pihak waris yang menyimpan emas ini telah menyediakan air kerongsang emas tersebut didalam bekas bagi sesiapa sahaja yang memerlukannya, silalah bertemu pihak waris di Batu 16 jika memerlukan air rendaman emas berkenaan. Adat kenduri arwah doa selamat sebelum bulan puasa pun masih berjalan sebagaimana penyimpan-penyimpan emas berkenaan yang terdahulu sehingga kini.

Cuba lihat keindahan rumah kediaman di Mukim Lambor ini........................................................



Rumah Lama yang patut dikekalkan .



Rumah Kediaman di Lambor Kanan.



Rumah Pusaka yang cantik - di Lambor Kanan.



Rumah Tuan Haji Sufian Lambor Kanan.



 Di Kampong Tanjung bt 16.



Rumah yang terdapat di Tanjung Bt 16



Rumah Kediaman di Bt 16.



Laluan Ke Changkat Kulop Mali



Rumah Kediaman yang sangat indah dan menarik.



Sungai Perak.



Sungai Perak yang Indah



 Bendang Padi



Sungai Perak yang Bersejarah.




Tiada ulasan: