Selasa, 1 Mac 2011

KETURUNAN TUAN HAJI YEOP MAJLIS BIN PANDAK MOHIT.



RUMAH KEDIAMAN & SURAU TN HJ YEOP MAJLIS
TELOK PEDAYONG, LAMBOR.



SALASILAH UTAMA.




KERATAN  1/1



KERATAN 2/1



KERATAN 3/1

Keratan 1 hingga 3 adalah dibawah salasilah Puan Che Me, isteri pertama Tuan Haji Yeop Majlis.
.

Salasilah Puan Hashimah isteri kedua Tuan Haji Yeop Majlis.




Salasilah Puan Hajjah Habsah isteri ketiga Tuan Haji Yeop Majlis
.



Encik Jalil Majlis dan Keluarganya.



Encik Jamaluddin Yeop Majlis.


Dengan kerjasama Encik Jalil Yeop Majlis dan Encik Jamaluddin Yeop Majlis terpaparlah salasilah keturunan Tuan Haji Yeop Majlis bin Pandak Mohit dari Lambor Kanan. Keluarga ini boleh menjadi contoh untuk kita semua sehingga boleh menubuhkan Rumpun Yeop Majlis dan mengadakan majlis perjumpaan seluruh keluarga yang besar ini. Kita patut berbangga kerana mereka-mereka ini adalah diantara keturunan Lambor dan Tok Kadok yang berjaya dalam pelbagai bidang. 



Keratan berita majalah Anis.





Penubuhan Ikatan Keluarga Yeop Majlis pada 2002.




Perhimpunan keluarga Yeop Majlis.




Bergambar dengan kedua isterinya.



Perhimpunan Ulama di Perak yang dihadiri oleh Tuan Hj Yeop Majlis..




 Tuan Haji Yeop Majlis.




Che' Mi




Puan Shamsiah.




Hajjah Habshah.



Dalam gambar ini terdapat juga orang Telok Bakong - Pak Kolah,(belakang kiri sekali) berikut senarai nama yang disenaraikan oleh Encik Jalil Yeop Majlis dalam FB beliau.

Duduk dari kiri - Hjh Habsah Tain. Opah Lijah (Isteri kedua Hj Tain), Opah Enson (Isteri Ketiga Hj Tain), Mak Cho (Isteri Muntaha Hj Tain), Makcik Ro (Isteri Pakcik Leman), Janatul Akmar, anak Pakcik Leman (Budak kecil berdiri). Berdiri dari kanan ke kiri: Ayah Kawi, Ayahco Bondan, Ayahco Muntaha, Wancu Itah, Wanchik Yam, Wak Kasan, Tok Mok Teluk Bakong & Pakcik Alias. Berdiri belakang sekali, dari kiri - Hj Sulaiman Hj Tain, Tok Busu (Adik Hj Tain) dan Ustadz Ismail Hj Tain.




Lokasi: Depan rumah Mat Saham Teluk Pedayung Lambor Kanan
(rumah lama sebelah rumah Pak Tait & Wan Limah).



Foto - antara hubungan keluarga ini dalam Suasana 50'an.
 
Jamaluddin Yeop Majlis - Baru dapat tau yg bolen tu namanya Mohamad Ariffin bin Hj Aziddin. Sekarang umurnya 56tahun tinggal di Taiping Perak dah bersara dari tentera. Beliau adalah sepupu emak kami. Bapanya Hj Azidin tu adik Tok Tain dari Kuala Kangsar.
Berdiri belakang sekali dari kanan gambar: Ayah Chor Bondan (abang Pak Kolah), Tok Hj Azidin Kuala Kangsar, Tok Tain (ayah emak), Tok Busu (Mat Kechik Teluk Bakong).
Lokasi gambar di perkarangan rumah Arwah Hj Azidin (adik Tok Tain) di Manong Kuala Kangsar.






 Dato'Ahmad Hambal ketika di Mesyuarat PIBG 
Sekolah Kebangsaan Parit - 1982




Keluarga Dato'Ahmad Hambal Yeop Majlis 2010.




Penulis bersama Dato' Ahmad Hambal Yeop Majlis - sebagai Guru Besar Sekolah Menengah SM 1 Lambor Kanan ditahun 1979 ( semua pengawas sekolah Tingkat 4 dan 5), Isteri beliau juga adalah guru kepada penulis di Sekolah Kebangsaan Telok Bakong - Puan Zainab.
Kelihatan juga Abd Razak Tajuddin, Ramlah Haji Suffian, Hashim Harun, Sarihan, Hamdan, Roslan, Rogayah.


Bersama Encik Jamaluddin bin Yeop Majlis di Tingkatan 3 pada tahun 1975 -1977 di SMDRY (Cawangan Telok bakong).Encik Jamaluddin - 6 dari belakang ( kanan ) dan penulis 2 dari kiri duduk bahagian depan.
Berdiri dibelakang : (..........), Abd Aziz, Abd Rahman, Shamsuddin, Hashim Harun, Hashim, Jamaluddin, Abd Gaffar,(........)., Zahari, Jamaluddin(bt 16), Sarihan.
Berdiri bhg tengah :  (..........) Khairiah,(.........),(Adik Zulkarnain Telok bakong), Ramlah Hj Suffian,(.........), Saliza Ibrahim,(..........), (.............),Salasiah, Rashidah, Siti.
Duduk depan : Jamaliah, Ariffin, (........),Cikgu Arshad,(..........),(...........),(...........),Ust Wahab, Cikgu Khairani, Rogayah dan Hamidah.


PANDANGAN DAN PENGALAMAN 
ANGGOTA KELUARGA INI MENGENAI 
"SUMPAHAN TOK KADOK".

Ikan Tapah.



Pengalaman mengajar kita erti sesuatu perkara dan mendidik kita menjadi dewasa dan matang untuk membezakan pengertian tentang hidup serta pantang larang yang disebut oleh orang-orang tua terdahulu pada kita. Andai kata sumpahan itu masih membara dan sering mengiring bisanya sumpahan ikan berkenaan pada keturunannya sehingga empas-empas daun, ada-ada tidak. Begitu panjangnya tempoh masa yang diberikan pada keturunan Tok Kadok ini. Sebagai keturunannya anak-anak Lambor tidak berani menjamah atau memakan berlaukkan ikan tersebut.Masih adakah sumpahannya ? mari kita ikuti pengalaman dan pandangan dari mereka.

Ikan tapah satu-satunya spesisi ikan yang amat sensitif bagi kebanyakan orang Lambor. Sebut sahaja Lambor,mesti terkait dengan Ikan Tapah. Warga Lambor dikatakan tidak boleh makan ikan ini. Ada pendapat mengatakan tujuh keturunan Pak Kaduk tak boleh makan ikan tapah. Persoalannya apakah generasi hari ini sudah melampaui edah yang disebutkan itu ? Oleh kerana rumpun keluarga Yeop Majlis ini berasal dari Lambor Kanan, tentunya kita juga terkait sebagai sebahagian daripada keturunan Pak Kaduk yang tidak boleh memakan ikan tapah. Benarkah keturunan Yeop Majlis hari ini masih terbelenggu dengan sumpahan Pak Kaduk itu ?


Salihun Yeop Majlis.

Jika merujuk kenyataan anaknya Salihun Yeop Majlis (foto) didalam facebooknya, beliau sudah pun termakan pekasam ikan tapah ini di Kuala Kangsar, namun sehingga sekarang tidak terdapat apa-apa kesan yang memudaratkan dirinya.


Jamaluddin Yeop Majlis.

Begitu juga dengan seorang lagi anaknya Jamaluddin Yeop Majlis (foto), beliau tidak mengalami kemudaratan setelah memakan ikan itu beberapa kali. Jika mengambil kira dua kenyataan daripada kedua-dua anak Yeop Majlis itu, maka terbuktilah generasi ketujuh Pak Kaduk yang terlarang memakannya kini sudah lama berakhir.

Sumber : rumpunmajlis.blogspot.com.


Ulasan penulis blog : 

Saya sering ditanya keturunan keberapakah kamu dari Tok Kadok hingga ke hari ini, jawab saya keturunan yang kesembilan. Dan pertanyaan lagi, masih adakah sumpahan atau larangan memakan ikan tapah ini didaerah kamu, mudah juga jawapannya, bagi sesiapa yang berhajat boleh cuba dan jika kemudaratannya menimpa terserah pada yang memakannya. Bagi saya, saya tak begitu makan ikan sungai kerana banyak tulang, dan ikan tapah tak banyak tulang tapi tetap saya tak suka. Jika encik Salihun dan encik Jamaluddin telah memakannya dan tiada pun kemudaratan yang menimpa, maka itu dah terjawap persoalan-persoalan yang sering diajukan pada saya. Wallahhualam.







6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum yop...nak tanya sapa agak nya nama lelaki berdiri paling tinggi,di tengah dan bersongkok senget dalam gambar yg bertanda org telok bakong-- pak kolah.Teman rasa iras2 macam ayah teman Pandak Osman bin Idris.Entah2 arwah tok teman ,tu yg nak tau tu..terima kasih yop.

HANIF

aisbatu berkata...

Waalaikummussalam,

Kalau mengikut Encik Jamaluddin, orang berkenaan Ustaz Leman, saya juga tak berapa tahu mengenai foto tersebut, tuan boleh rujuk Encik Jamaludin.

Terima kasih.

Unknown berkata...

Yop majlis agaknya adik beradik opah saya Long Kamariah bt pandak mohit

aisbatu berkata...

Kena rujuk kembali dengan Encik Jamaluddin mengenai adik beradik bapanya.

Sembang Pak Hun berkata...

Ya adek beradek dengan Long Kamariah bt Pandak Mohid dari ibu yg berlainan.

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih Pak Hun atas pencerahan