Ahad, 13 Mac 2011

SALASILAH TOK KADOK (ANDAK MUNDAM 8)




IKAN TAPAH YANG DITANGKAP
DI PULAU TIGA KIRI (SUNGAI PERAK).

Foto diatas adalah sumbangan dari Cikgu Fazilah Ani dari Sekolah Kebangsaan Pulau Tiga Kiri, Kampong Gajah.
"sedare tu (foto diatas) namanye En. Ali bin Len bin Moin........salah seorang dari keluarga tempat saya mengajar ni..........kojenye memang nangkap ikan kat sungai perak.......kebetulan aritu sekolah saya mengadakan perarakan MaulidurRasul.........lalu depan rumah dia, masa dia nak pergi juai ikan tu kat Tanjung Tualang.....kat area pulo tiga- pasir garam tak laku........semue takut......" Cikgu Fazilah Ani.

Jika melihat dari kata-kata Cikgu Fazilah Ani ini bahawa Pulau Tiga Kiri juga ramai yang dari keturunan  Tok Kadok serta terbabit dengan "pantang larang memakan ikan tapah".


Cikgu Fazilah Ani bersama cahaya matanya.


Kebiasaannya di Nageri Perak bahagian sungainya mempunyai penduduk di kiri dan kanan sungai serta sering ada hubungan persaudaraan diantara kedua tebing sungai ini. Jika mengikut gambar tangkapan ikan Tapah ini (Pulau Tiga Kiri) kemungkinan orang berkenaan bukan berketurunan Tok Kadok, kerana keterunan Tok Kadok mungkin hanya berada di kanan sungai iaitu biasa disebut Pulau Tiga sahaja dan tidak disebut Pulau Tiga Kanan.





SALASILAH ANDAK MUNDAM 8.


Mengikut catatan di dokumen salasilah, jurai dari keturunan Andak Mundam 8 ini berada di Kampong Toh Paduka Raja di Pulau Tiga (Pulau Tiga Kanan). Jika dilihat jurai ini ada yang berkahwin dengan jurai Alang Sumat dan Pandak Demat serta dari keturunan Ngah Pidup atau Kulup Langkat dan Andak Bayu. Sehingga ini tiada maklumat yang penulis perolehi dari sana dan seingat penulis melalui bapa saudara penulis dahulu hubungan antara jurai ini sangat rapat serta sering kunjung mengunjung antara mereka terutama pada musim buah-buahan serta kenduri kendara dan majlis perkahwinan. Kini peringkat yang tua-tua sudah tiada lagi dan peringkat yang muda telah berhijrah awal-awal lagi kebandar dan merantau keluar dari kampong. 

Marilah kita lihat senarai dari jurai ini untuk sama-sama kita sambung kembali silaturahim antara keturunan ini, jika tuan-tuan ada maklumat silakanlah berhubung terus dengan penulis.

Marilah kita lihat juga rumah-rumah kediaman yang terdapat di Kampong Toh Paduka Raja, Pulau Tiga yang sempat dirakamkan ketika kunjungan penulis ke kampong ini pada penghujung tahun 2010 yang lalu.



Papan Tanda kampong TOH PADUKA RAJA.



Rumah kediaman yang tak jauh bezanya dengan rumah-rumah di Mukim Lambor.



Bunga Kertas Putih - Hiasan Laman



Bunga Jarum - Hiasan Laman



Rumah kayu dengan tangga batu.



Bunga Hiasan Laman



Bunga Jarum Kuning - Hiasan Laman



Rumah di Negeri Perak kebanyakannya tinggi kerana 
mungkin dulu negeri ini sering dilanda banjir terutama 
dihujung tahun dan awal tahun.


Bunga Hiasan Laman


Bunga Kertas .



Dizaman 60an dulu kebanyakan rumah dimukim Lambor adalah berbentuk seperti rumah ini, cuma ibu sahaja dan bahagian dapur tanpa bahagian Anjung, seperti tiga buah rumah diatas mempunyai bahagian anjung.





Bunga Jarum.



Rumah kayu dan batu dibahagian bawah (dua tingkat).


Bunga Hiasan Laman.



Senduduk putih.



Tak ketinggalan juga rumah tanpa penghuni (dah tinggal) kerana peringkat yang tua-tua dah tiada dan generasi muda mencari kehidupan yang lebih selesa dan sesuai dengan keadaan kehidupan dizaman ini. Sayang sekali rumah besar dan mungkin keluarga rumah ini dahulu juga ramai dan bayangkalah hiruk pikuknya zaman kanak-kanak mereka dahulu......hanya tinggal kenangan.


Bunga Bakong- Hiasan Laman dulu kala.

Tiada ulasan: