Jumaat, 7 Januari 2011

TASIK AIR MATI.


 LOKASI TASIK AIR MATI



Pemandangan Tasik Air Mati dari sudut tepi bangunan
Kuartes Hospital Changkat Melintang.


Kuartes Hospital Changkat Melintang.


Dibelakang kuartes ini lah Tasik Air Mati.


TASIK AIR MATI.

Telok Bakong dahulu mempunyai tasik yang setanding dengan Tasik Banding di Ulu Perak,Tasik Chini dan Bera di Pahang yang mempunyai lagenda tersendiri disamping merupakan ibu negeri Perak dizaman pemerintahan Sultan Muzaffar Shah 1 di Tanah Abang. Kedudukan Tasik Air Mati ini adalah mengunjur masuk dari pintu masuk (muara) melalui Tebing Lamah dan berakhir dibekang Hospital Desa Changkat Melintang dan disitulah kawasan yang di ketegorikan kawasan utama Tasik Air Mati ini dan sehingga ke tebing Makam Sultan Muzaffar Shah 1 serta tebing Mat Raga. Disini juga adalah kawasan tasik paling dalam disepanjang aliran tasik yang sepanjang kira-kira 1.5 KM, ianya bermula dari tebing Lamah dan seterusnya Tebing Itam Miah,Tebing Chu Talak, Tebing Alang Bakar, Tebing Pandak Mohit, Tebing Dawi, Tebing Tuan Haji Alang Jais, Tebing Alang Resah,Tebing Mat Tonggek dan Tebing Mat Raga. Suasana dan keadaan Tasik adalah sebagaimana foto dilampirkan :-


Beginilah contohnya keadaan Air Mati ini diawal 60an.


Suasana tenang dan damai ketika sebelum kawasan
Tasik ini ditumbuhi hutan dan jerumun tebal..


PULAU TABUAN.

Berhadapan atau diseberang tebing-tebing berkenaan terdapat sebuah pulau yang dinamakan pulau Tabuan dan pada asalnya berbentuk sebuah kapal besar serta mengunjur dari Tasik Air Mati hingga ke Padang Kerbau beserta pasir tuntung di Sungai Perak (cerita misteri - Pulau ini merupakan kisah mistik dengan daulat Sultan Muzaffar Shah 1). Jadi pulau ini merupakan pemisah diantara aliran sungai Perak yang utama dan Air mati yang bertebing sebagaimana tebing-tebing yang dinyatakan. Hanya ada dua orang sahaja yang  pernah mendiami pulau ini iaitu Encik.Chu Pulau (Chu Mat Ali)) dengan seramai 9 orang anaknya. Chu Pulau ini memelihara Kambing ternakan serta kerja-kerja menangkap ikan disekitar pulau dan sungai Perak. Rumah beliau diatas pulau selari dengan Tebing Mat Raga diseberangnya dan seorang lagi Encik Shaari Kudong yang berumah di sebelah hilir rumah Encik Chu Pulau. Dihujung pulau ini iaitu kira-kira setentang dengan Tebing Alang Bakar dihilir, terdapat makam-makam lama yang tidak diketahui asal usulnya. 

PENJAGA AIR MATI.

Dimasa itu terdapat seorang penjaga yang bernama Jaafar (bukan orang tempatan) dan pondok kawalannya dihujung pulau yang bersetentang dengan Parit Siam didalam Air Mati. Mungkin tugas-tugas nya adalah menjaga hal-ehwal kawasan Air Mati dan Pasir Tuntung yang dihantar oleh pihak Istana Negeri Perak atau pihak Kerajaan. Penjaga atau pengawas kawasan ini yang seterusnya adalah yang bernama Uda Tahir, tugas dan perananya juga sama sebagaimana orang yang terdahulu, Cuma beliau adalah anak tempatan. Kawalan kawasan tasik ini berjalan sehingga awal tahun 60an selepas dari tarikh itu Tasik Air mati ini tiada lagi diletakan pengawasan bagi memantau keadaan Tasik serta hidupan didalamnya. Di masa itu pihak kerajaan memelihara tasik ini dengan melepaskan benih anak-anak ikan dengan kerjasama Jabatan yang terbabit.

IKAN LOME.





Hidupan di Tasik ini terdiri dari ikan-ikan seperti Lampam Jawa, Temoleh, Sebara, Belida, Baung , Lome, Temakang, Prek, Ngingior, Seluang,Tapah, Udang galah dan berbagai jenis lagi termasuk la buaya. Tasik Air Mati terkenal dengan Ikan Lomenya, apabila musim ikan-ikan ini keluar terutama hampir dengan musim banjir dan tengkujuh kerana ikan-ikan ini akan bertelur dan membiak. Terdapat beberapa orang nelayan sungai di Air Mati ini iaitu Itam Saidin bin Uda Malak, Tuan Haji Shafie bin Chu Talak, Encik Hassan dan Hussin Enchan, Mat Rashid serta dua tiga orang lagi yang bergantung hidup sebagai nelayan sungai atau Air Mati. Mereka ini menangkap ikan menggunakan Belat. Belat hanya boleh digunakan dari Tebing Mat Raga hingga ke Tebing Itam Miah sahaja kerana kawasan yang tidak begitu dalam, di hilir Tebing Mat Raga ketinggian Belat berkenaan adalah pangjang 9 hingga 11kaki baru boleh membelat disitu. Jika tidak, tak berapa boleh menangkap ikan disitu, dan dari hulu Tebing Mat Raga pula hingga ke kawasan utama Air Mati tidak boleh langsung membelat disitu kecuali dengan cara lain seperti taut, bubu, rawai dan sebagainya.

IKAN TETIMAH


Selain dari ikan Lome yang popular disini, ikan tetimah memang banyak terdapat di Tasik Air Mati ini, ramai warga Telok Bakong menangguk (menyauk) ikan tetimah ini. Ikan Tetimah merupakan ikan bilis sungai kerana ikan ini halus dan lemak serta ia hidup dalam satu kumpulan besar sebagaimana Ikan Bilis dilaut.
.

PASIR TUNTUNG 

.
Dihilir Tasik Air mati atau dihujung Pulau Tabuan terdapatnya pasir tuntung yang memutih terdampar untuk Tuntung bertelor mulai dari bulan Oktober hingga Januari setiap tahun. Diatas pulau ini juga terletaknya padang ragut (Padang Kerbau).


Inilah muara Air Mati dan Tebing Lamah untuk air sungai Perak 
masuk ketika air sebak dan keluar ketika air surut..

Jalan ke Padang Kerbau tersebut.


Inilah kawasan pasir memutih dulu untuk Tuntung bertelor.
Kawasan ini disebelah hilir Pulau Tabuan.Kelihatan Sungai Perak disebelah.


Kawasan muara Air Mati (Sungai Perak).

Kini Tasik Air Mati hanya tinggal namanya sahaja iaitu Air Mati, sepanjang kawasan berair dialiran tebing ini telah ditumbuhi hutan-hutan atau jerumun yang tebal akibat kekeringan aliran sungai Perak yang seolah-olah telah berhenti mengalirkan aliran airnya kedalam kawasan Air Mati. Tidak seperti tasik-tasik lain yang mempunyai aliran anak-anak sungainya sendiri untuk masuk memenuhkan tasik berkenaan, cuma hanya satu aliran sahaja yang munyumbangkan air kedalam kawasan Tasik Air Mati iaitu longkang dari Hospital Changkat Melintang. Lihatlah keadaan Air Mati terkini sebagaimana foto dibawah.





 Unjuran pulau kearah hulu.


Unjuran Pulau Tabuan ke arah hilir.



Air paya ditepi tebing Tanah Abang.



Kelihatan bangunan kuartes Hospital dari
tebing Makam Sultan Muzaffar Shah 1.



Kelihatan juga Pulau Tabuan dari tebing Makam.


PROJEK IKAN AIR TAWAR.

Kini terdapat juga projek ikan air tawar didalam aliran air mati dari hilir tebing Makam hingga ke hilir Tebing Chu Talak.


Papan tanda projek Ternakan Ikan Air Tawar
dan Makam Sultan Muzaffar Shah 1.


Kolam-Kolam Ternakan Ikan Air Tawar.





Perubahan cuaca dunia dan proses alam menjadi tua, sungai Perak makin mengalir lesu dan tak berupaya menghidupkan kembali kawasan Tasik Air Mati ini dan tinggallah aliran air mati ini yang sebenar-benarnya sudah mati dari aliran air Sungai Perak.Kini saya cuba hidupkan kembali nostalgia tuan-tuan mengenai Tasik Air Mati ini dengan topik seterusnya LAGENDA AIR MATI mengikut cerita dan pengalaman kami sekeluarga.Ikuti cerita seterusnya akan datang mengenai Lagenda Tasik Air Mati dan "Sumpahan Sang Kelembai".







4 ulasan:

Telok Bakong berkata...

terima kasih encik pin atas imbaun nostalgia

Telok Bakong berkata...

opss imbauan

Diary of a Madbikeman berkata...

Pin, En Shaari Kudong pun pernah tinggal di Pulau, romah nye belah elo romah Chu Pulau(Chu Mat Ali).Lagi di ayo mati Ada banyak ikan tetimah, saya selalu emak saya nyereng atau nyauk

aisbatu berkata...

Betui tu Lokman tapi dia tak menetap sebagaimana Chu Pulau tapi walaubagaimana pun terima kasih dengan maklumat tersebut saya akan up-date. Ikan tetimah ni saya akan masuk dalam bab Lagenda Air Mati dan Sumpahan Sang Kelembai.