Jumaat, 14 Januari 2011

JEJAK SALASILAH LONG GENDUT.



Rumah peninggalan Tuan Haji Ngah Lebor ( Hj Jabbar )
 Kampong Telok Bakong.


SALASILAH LONG GENDUT.


Puan Hajjah Halijah bt Pandak Amat




 Tuan Haji Khalid bin Ngah Lebar.



Tn.Hj Khaled dan isteri.

Salasilah Long Gendut ini adalah berketurunan dari Sultan Abdul Samad iaitu dari salah seorang Puteri baginda yang lari dari Selangor setelah berlakunya peperangan saudara disana. Long Gendut ini adalah seorang pengasuh anak raja di Kuala Kangsar, tiada data yang sahih dizaman Sultan mana beliau menjadi pengasuh kepada anak-anak Raja di Kuala Kangsar.Kumpulan ini juga adalah berbangsa Bugis dan mereka memasuki Bagan Datuk melalui kapal laut serta singgah di Sungai Sumun dan sekitarnya. Dari sini pula kumpulan ini bergerak ke Teluk Intan serta ke Kampong Gajah dan seterusnya bermastautin di Pasir Salak. Setiap tempat yang disinggahi mereka meninggalkan waris dari jurai keturunan ini dengan bekerluarga samaada berkahwin dengan orang tempatan atau diantara keluarga bekernaan Melalui perkahwinan pula dengan waris Tok Kadok maka dari jurai keturunan ini juga tidak boleh dan dilarang memakan ikan Tapah sehingga lah ke anak cucunya. 

Kaitan dengan perkahwinan juga Hajjah Halijah telah menetap di Telok Bakong serta meninggalkan adik beradiknya di Pasir Salak Tidak diketahui pula berapa ramai adik beradik Hajjah tersebut dan mereka menyembunyikan identiti untuk tidak diketahui oleh mana-mana pihak. Penulis membuka rahsia keluarga ini bukanlah untuk apa-apa tapi untuk memudahkan atau memberi klu kepada pihak waris dari jurai ini untuk menjejaki salasilah keturunan keluarga mereka yang telah lama kehilangan jejak.Keadaan pencarian salasilah waris bertambah sukar apabila orang yang lebih tua tidak meninggalkan pesan atau amanat untuk memberi petunjuk susur galur waris. Jadi dengan daya usaha dari peringkat yang muda-muda sekarang diharap dapat menemukan susunan jalur salasilah Long Gendut ini.

Oleh itu jika tuan-tuan dari jurai ini yang berada di Pasir Salak atau bagan Datuk dan persekitarannya bolehlah bersoreh kembali dengan para waris berkenaan untuk menyambung silaturrahim.

Waktu ini rumah Kutai dan persekitarannya masih ada penghuni mendiami rumah-rumah berkenaan dan kubu Dato' Maharaja Lela seperti gambar dibawah masih terpelihara. Tiada sebarang pagar dan tiket bayaran dikenakan kerana semuanya masih sebagaimana dahulu lagi.

Gambar Tugu Peringatan dimasa sekarang.



Kubu Dato' Maharaja Lela.



Tempat Residen Inggeris di bunuh.

Mengikut maklumat dari salah seorang keturunan ini,mereka juga bersangkutan dengan keturunan Dato, Maharaja Lela. Usaha-usaha sedang dilakukan oleh keturunan ini untuk mencari susur galur keturunan mereka dan semua maklumat akan di-up-date oleh penulis dilaman blog.


 

Tiada ulasan: