Khamis, 7 Oktober 2010

MEMINJAM PERALATAN .


KERIS SULTAN MANSUR SHAH (MELAKA) - HADIAH KEPADA SULTAN BRUNAI.


MEMINJAM PERALATAN.
Posted On 07/15/2010 11:45:50 by aisbatu
Salam Sejahtera.

Peralatan lama seperti keris,pedang, tombak,seludang,lembing dan sebagainya adalah peralatan para pahlawan dan Raja-raja dizaman dahulu dan ada diantaranya telah termasuk peralatan sakti dizamannya. Dimanakah peralatan tersebut tersimpan ??? ada diantaranya masih tersimpan dikalangan para warisnya tetapi kebanyakannya telah ghaib selepas zamannya berlalu. Tahukah anda susur galur warisnya masih boleh menggunakan aura keris atau peralatan lama ini jika ada kunci ghaibnya........dan seterusnya juga tahu menggunakan peralatan tersebut.  

Setiap peralatan pahlawan dizaman dahulu memang penuh diisi dengan jampi serapah dan isian barangan tertentu yang boleh meningkatan kuasa mistik peralatan tersebut. Tapi tak kurang juga peralatan tersebut datangnya dari dunia lain atau buatannya dari bahan dunia lain yang menyebabkan kuasa peralatan tersebut penuh dengan kuasa ajaib. Contohnya suatu keris dibuat dari besi yang jatuh dari langit atau digelar tahi bintang dan diadun serta ditempa menjadi peralatan yang begitu power!!!. Jika peralatan tersebut diisi dengan khadam maka perlulah dinilai keperluannya jika tidak hendaklah diikat atau dimatikan kuasa khadam tersebut agar ianya tidak mengganggu si pemiliknya.

Saya mempunyai lembing yg telah berusia ratusan tahun serta khadamnya juga turut seusia dengannya,ianya diperbuat dari besi tulang mawas dan hulunya batang bayas. Suatu ketika dahulu lembing ini boleh terbang dengan diarahkan sahaja oleh pemiliknya, namun sekarang dan peringkat datuk saya dahulu telah mengikat pergerakan khadam tersebut serta kuasanya supaya ianya tidak mengganggu anak cucu dizaman ini dan akan datang. jadilah lembing ini sebagai perhiasan bagi meneruskan pusaka alam dan barang antik keturunannya. kadang-kadang penjagaan barangan lama ini adakalanya remih dan rumit, perlu dilimau dan diperasap serta pelbagai lagi. Ada peralatan lama ini pihak waris dah tak nak menyimpannya samaada tidak tahan dengan kuasa mistiknya atau tak pandai menjaga kehendak keris tersebut, Alangkah malangnya pihak Datuk nenek kita bersusah payah memperolehi senjata tersebut bagi menjaga kehormatan diri dan keluarga,sesampai ke anak cucu senang-senang je bagi kat orang lain yang tiada kena mengena dengan pihak waris. Kes begini masih bolehkah aura peralatan tersebut dipinjam oleh waris-waris berkenaan ???jawapan saya mudah sahaja ianya masih boleh dipinjam tetapi bersyarat, jika ada khadam diperalatan tersebut serta tuannya yg baru pandai memelihara maka proses meminjam jadi sukar. Orang kata ada kemungkinan dikenakan persen!!!! atau cukai lintasan atau pun upah bidan !!! barulah boleh dipinjam auranya sahaja. Untuk apa sebenarnya meminjam peralatan tersebut ??? hanya pakar dalam bidang ini boleh menjawab persoalan tersebut.
Wallahualam.
Tags: CERITA NAN TUA

Tiada ulasan: