Isnin, 13 Oktober 2014

SEJARAH PEMBINAAN KUBU ISTANA PADANG MARHUM.




Marilah kita menyorot kembali dengan kisah sejarah di Padang Marhum, Tanah Abang Telok Bakong dengan cerita pembinaan kubu peninggalan Sultan Perak yang pertama ini. Dengan bukti binaan kubu yang masih terlihat di Tanah Abang. Menurut orang tua-tua dahulu kawasan Air Mati merupakan tempat sejarah beberapa kerajaan melayu dahulu sebelumnya kedatangan Sultan Perak yang pertama ke daerah ini,mungkin ada yang mengatakan ianya dongenan saja, penulis tak dapat nak membuktikan tiga kerajaan sebelum kedatangan Sultan Perak yang pertama ini kerana tiada cukup maklumat untuk kita kongsikan bersama. Namun pada hakikatnya ada yang mengetahui perkara berkenaan, biarlah ianya berlalu kerana tiada sebarang tinggalan sejarah untuk kita buktikan perkara berkenaan. Moh le kita dengor cerita sejarah yang mempunyai bukti tinggalan binaan kubu di Padang Mohom ini yang maklumatnya serta cerita dari datuk dan moyang penulis turun temurun dan kini dikarang oleh penulis dengan lakaran pelan kubu berkenaan.



Kauters Hospital Changkat Melintang - dibelakang kauters ini lah bermulanya pembinaan parit siam yang mengunjur terus ke Sedingka dan Padang Changkat bagi mengairi sawah padi untuk bekalan makanan dan longgokan tanahnya pula digunakan untuk membina kubu disekeliling istana Padang Marhum disamping tanah korekan parit disekeliling kubu turut digunakan.


Parit Siam.
(hanya selebar kira-kira 3 kaki dan cetek)


Parit Siam diSedingka.




Tinggalan binaan kubu dimasa kini.


Binaan kubu yang masih jelas kelihatan 
walaupun telah terhakis dek zaman.




"Sebagai langkah persiapan menghadapi bala tentera Siam itu, sekelian rakyat membina sebuah parit yang dalam bermula dari Tanah Air Mati ke Sedingka lalu membawa sampai mengelilingi istana di Tanah Abang. Panjang parit itu sejauh 5 hari perjalanan dan dipanggil sebagai Parit Siam. Rakyat jelata diminta berkubu di Tanah Abang dan di Tanah Abang itu sendiri dibina dengan kubu tanah setinggi 10 hasta ".

"Petikan dari blog Indera Kencana".



Parit masih lagi kelihatan tapi telah terhakis 
kerana panajangnya zaman berlalu serta 
peladangan disekeliling Tanah Abang.

Baginda Sultan mungkin mendapat ilham dari cerita Peperangan Khandaq (Parit) dizaman Rasulullah S.a.w di Madinah, kerana membina parit disekeliling Istana baginda dengan dikuatkan lagi bersama pembinaan kubu yang tinggi merupakan contoh kepada baginda bagi mempertahankan Tanah Abang serta kerajaannya. Baginda telah mengatur dan membariskan sekalian rakyat bersusun dari Tanah Air Mati hinggalah ke Padang Marhom,Tanah Abang dan sudah tentu lah bilangan rakyat yang diaturkan begitu ramai. Yang sebahagian mengorek parit dan sebahagian lagi menyambut tanah serta menghulurkan dari tangan ketangan dengan menggunakan bekas atau raga rotan sehinggalah sambut menyambut berpanjangan ke kawasan binaan kubu untuk melonggokkan tanah. Sementara dibahagian kubu juga telah dipancang anak-anak kayu bagi membarisi kawasan yang nak dibina atau longgokan tanah untuk binaan kubu. Sejurus selepas tanah-tanah tiba dikawasan berkenaan,maka tukang gelek mula menjalankan peranannya untuk menggelek tanah-tanah mengikut baris pancang bagi memampatkan tanah binaan kubu dengan menggunakan peralatan seperti di foto.



Mungkin peringkat permulaan binaan 
parit adalah seperti foto ini.


Penggelek - bersaiz sedepa orang dewasa.
(Mungkin inilah streamroll dulu)


Tidak diketahui pula berapa bilangan alat penggelek ini digunakan semasa pembinaan kubu ini dijalankan, diameter pengelek ini adalah sedepa orang dewasa. Ketebalan penggelek ada kemungkinan 4 kaki, ini kerana kemuncak kubu berukuran lebih kurang 4 kaki. Sepertimana dikatakan tugas penggelek adalah untuk memampat binaan kubu. Penggelek perlu di tolak dengan dua orang penggerak, kiri dan kanan ditolak serentak dengan memegang pemegangnya. Bila binaan telah mencapai tahap yang tinggi,penggelek akan diubahsuai dengan menarik atau menolaknya. Binaan kubu ini juga menggunakan lukisan pelan diatas kulit binatang, mungkin sepertimana foto dibawah. Tidak ada pula maklumat yang menyatakan berapa lama masa yang diambil untuk menyiapkan binaan kubu tersebut.



Pelan binaan kubu.


Pelan lakaran - Pandangan dari keratan sisi kubu.

Sukatan yang diceritakan oleh mereka yang bercerita.

Satu Sok = 1 1/2 kaki (dari siku ke hujung jari)
Satu Depa = 6 kaki (dari hujung jari kiri ke hujung jari kanan dengan mendepakan tangan)
Seperonjong = Mungkin 8 kaki (dari tapak kaki ke hujung jari ditegakkan ke atas)

Penulis menganggarkan sukatan seperti diatas kerana orang tua-tua dahulu menggunakan sukatan sedemikian dan sukar untuk menganggarkan sukatan kubu sebenar. Ini kerana saiz manusia dizaman itu mungkin tinggi atau mungkin juga lebih rendah. Jadi penulis anggarkan saiz orang melayu pada hari atau zaman ini. Oleh itu tinggi binaan kubu jika dicampukan dengan kedalaman parit adalah 25 kaki (4 1/2 depa). Manakala saiz ukuran parit adalah 12 kaki x 10 kaki ( 2 depa Lebar x 1 3/4 depa dalam atau seperonjong lebih). Diatas kemuncak kubu saiznya dua sok setengah (lebih kurang 4 kaki atau lebih sikit).

Sukatan lama orang kita.
1 hasta = 0.5 ela = 0.4587 meter
1 depa = 4 hasta
1 depa = 2 ela = 6 kaki = 1.8348 meter
1 jumba = 2 depa = 4 ela = 12 kaki = 3.6696 meter
1 jemba = 4 depa = 8 ela = 24 kaki = 7.3392 meter

Parit siam begitu panjang dan dalam, pada serangan siam ke kubu Tanah Abang diberitakan tentera siam kebanyakannya tak berapa reti berenang dan ramai yang mati lemas dan nama parit yang dibina begitu panjang mendapat nama dari peristiwa ramainya tentera siam mati didalam parit berkenaan. Jadi sampai hari ini parit berkenaan dipanggil Parit Siam dan sepatutnya dipanggil dengan nama panggilan nama-nama melayu, parit melayu ke,parit Aceh, parit Minang atau pun parit Kampar. Namun begitulah sejarah terukir dengan nama parit siam walau pun bukan siam yang membina bertungkus lumus dizaman itu. Begitulah ceritan bagaimana Kubu Padang Marhum, Tanah Abang ini dibina dengan teliti beserta pelan yang dilukis diatas kulit binatang dan dizahirkan dengan perbuatan oleh rakyat jelata.

Setelah siap pembinaan kubu,maka baginda Sultan menginginkan pula sebuah istana dibina didalam kubu tersebut. Jadi dua kerja dalam satu masa, Parit Siam pun siap dan Kubu diPadang Marhum pun siap.

Oleh itu nantikan juga rupa lakaran istana dan kelengkapan didalam kawasan kubu di Padang Marhum Tanah Abang pada keluarkan seterusnya.Mungkinkah semua tukang kayu dan binaan masa membuat istana Sultan Melaka dibawa ke Tanah Abang melalui Kampar oleh Baginda Sultan untuk menyiapkan istana di Padang Marhum ini ?


2 ulasan:

MOBOK berkata...

Mungkin penggelek berkenaan diperbuat dari kayu balak dan tak mungkin batu kerana ciri fizikalnya agak susah nak mencari yang bulat.

aisbatu berkata...

Maaf la, Penulis tiada maklumat tentang peralatan tersebut dibuat dari apa. Mengikut ceritanya kemungkinan besar potongan dari kayu balak, mungkin juga kerana waktu itu kayu yg besar amat mudah diperolehi.