Rabu, 1 Jun 2011

SALASILAH TOK KADOK (ANDAK MUNDAM 10)



(GAMBAR HIASAN) -
PEMANDANGAN MENGHILIR SG PERAK - KG GAJAH..





SALASILAH ANDAK MUNDAM 10.
(up-date 12/6/2011.)
Anak Rashidah (Ramli) berkahwin dengan anak Halil (Zaleha).


Dalam memaparkan salasilah ini, hanya catatan Ahmad Marbawi dan Halil Ibrahim sahaja tertulis berada di Kuala Lumpur. Tidak terdapatnya secara detail salasilah Syeikh Hussin Yamani secara lengkap. Jika sesiapa dari anda semua yang mempunyai susur galur keturunan Syeikh Hussin Yamani silalah e-mail kepada saya. Ada diantara keturunan ini telah menghubungi saya untuk mengetahui salasilah tersebut dengan detail.



Kelihatan Allahyarham Ahmad Marbawi bersama Tun Mahathir.

Satu ketika dahulu semasa beberapa majlis diadakan dirumah Kiai Arshad di Selayang sering kelihatan Ahmad Marbawi di rumah Pak Kiai Arshad serta penulis juga pernah mendengar cerita-cerita yang diterangkan olehnya mengenai susur galur keturunannya. Sayang sekali penulis waktu itu kurang berminat untuk mencatit sebarang catitan mengenainya.

11 ulasan:

Tajul Ariffin berkata...

kat sini kot...
http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Jamalullail_(Perak)

aisbatu berkata...

Terima kasih tuan Tajul atas maklumat.

Tanpa Nama berkata...

teman teringat mak teman pernah bagitau ahmad marbawi tu sedara teman tapi teman x percaya le... ade ke blah susur galur tu name haji kidin?

aisbatu berkata...

kalau tuan tengok sebelah ronut Long + Uda Shukor tidak dapat saya nyatakan senarai berkenaan kerana kekurangan info, jadi tak dapat saya pastikan pertanyaan tuan. Walaubagaimana pun tuan dari jurai yg mana ? yg berkaitan dengannya.

Tanpa Nama berkata...

kalo x silap teman haji kidin ni kawin 2. 1 bininya teman panggil moyang limah. sedara- mare teman banyaknye blah Kg. Toh Paduka raja. Pulau tiga.

aisbatu berkata...

Dalam salasilah ini terdapat ramai keturunan dari Toh Paduka Raja....agak sukar jika tiada data atau nama yg bersangkutan untuk kita sama-sama mencari puncanya ronut tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Arwah tok teman namanya klp mohamad, ape ada dgn name klp tu, kalau abah sy baca sbgi kulop.. ada apa dengan nama kulop tu ye?

aisbatu berkata...

Dari segi nama... Kulop adalah anak lelaki yg tua tapi selain dari itu mohon maaf tuan apa yg dimaksudkan sepertimana pertanyaan tuan.....

Ali al yamani berkata...

Assalamualaikum.saya shazli dari melaka.tapi saya orang perak..ayah saya suhaimi bin abdul majid dari kampung teluk sareh.perak.
Tok saya bernama tuan abdul majid dan opah saya bernama saodah.rumah opah saya bersebelahan masjid teluk sareh.arwah tok saya dulu tuan majid mengajar agama dari kampung gajah hingga ke bota...baru baru ini saya ingin mencari susur galur keturunan saya dan saya bertanyakan kepada bapa dan pakcik saya.mereka mengatakan bahawa salasilah kami dari sheikh hussin yamani.dam makm beliau berada di pulau tiga.

aisbatu berkata...

Waalaikumussalam,

Tuan Ali Al-Yamani, memang makamnya di Telok Sareh dekat dengan rumah warisnya serta tepi tebing sungai Perak. Secara detail salasilah keturunannya saya tak memperolehinya lagi dan jika tuan dah mendapat susunannya bolehlah kirimkan kat blog ini untuk kita paparkan dan melihatnya bersama.

Tanpa Nama berkata...

Sorang name wan limah...sorang wan lijah....haji kidin moyang teman.