Ahad, 23 Januari 2011

SALASILAH PANJANG LICIN.


SURAU KG TUA BATU 16 LAMBOR KANAN.




SALASILAH PANJANG LICIN.


Dari jurai Panjang Licin ini kebanyakannya tinggal di Lambor Kanan serta di Kampong Talang, Batu 16  dan di Telok Bakong. Untuk memenuhkan salasilah ini kita perlukan kerjasama antara waris kerana kebanyakan keturunan ini telah merantau di luar kawasan kampong serta menetap ditempat baru. Dari keturunan Pah Wan ada diantaranya di Kampong Senin dan disebelah Parit, untuk makluman jika boleh anak-anaknya memberi sedikit info kepada penulis blog untuk menyatakan dua nama yang masih dicari. Di Kuala Lumpur sendiri terdapat ramai anak-anak dan cucu cicit keturunan ini yang masih belum mengetahui salasilah Panjang Licin ini. Marilah kita lihat sebahagian foto-foto waris salasilah berkenaan.


Puan Jameah bt Sa'in - isteri kepada Ngah Mat Jadi
bersama anak-anak saudara serta cucunya di Bt !6.


Encik Alang Ahmah (Norlela) dihari perkahwinannya di Telok bakong.
.

Puan Asiah(Duyah) bt Mat Jali - berdiri dibarisan belakang dua dari kanan.



 Encik Mayid bin Kulop Simpul dua dari kanan
(salah seorang anak kepada Puan Zainab ) 
dan encik Aziz (Ismail) kiri sekali (anak kepada  Puan Habibah)


Puan Hajjah Habibah dan Puan Sadiah.




Bagi waris dari jurai ini yang sememangnya tidak boleh menyentuh ikan Tapah,bolehlah bersoreh kembali apabila menyalin salasilah di blog ini. Kita merapatkan saf-saf yang dah renggang dan jauh disebabkan kita sama-sama merantau dan bekeluarga mencari tempat selesa untuk menjalanai kehidupan yang diredhoi oleh Allah yang Maha Besar.

* Bagi Teratak Agro tolong beri komen kepada jurai Mat Jali kerana nama-nama yang ada tak begitu tepat dan sempurna.








16 ulasan:

teratak agro berkata...

salam yob... shahdu rasanya lama tak tengok gambor opah teman(saadiah)... Sekadar makluman.. Atok teman-Mat Jali(Mohamed).. Anak 1.Rokiah 2.Ngah Abu 3.Alang Ahmah 4.Kontak 5.Normah 6.Asiah(Duyah) 7.Ramli 8.Mohd Nor 9.Nasarudin... Teman nie anak Rokiah/Yeop Ismail... Tq Yob kerana sudi menyediakan salasilah nie.. ianya amat bermana buat teman.. Semoga apa yg tuan laksanakan ini mendapat keberkatanNya..Amin... Tq..

aisbatu berkata...

Salam kembali,

Susah juga nak mencari susur galur jurai Panjang Licin ni kerana dah ramai yang meninggalkan kita. Terima kasih kerana respon pada jurai ini,mike di Batu Gajah atau Cangkat Larang dan dlm gambar tu ada ke mike ?

teratak agro berkata...

Family teman(mak/bapak) menetap di Batu Gajah sekarang nie... Teman menetap di Bangi Sel.. Gambor yg ada tu muka teman tak ada pun.. Teman tak ada lagi pun masa gambor tu diambik ... hehehe...

aisbatu berkata...

Teman akan up-date salasilah ini kalau dapat data yang baru. Teman sebaya dengan Mohd Nor.

Tanpa Nama berkata...

Sadiah tu mak saudara teman.

aisbatu berkata...

Emak saudara teman juga weh......

Unknown berkata...

encik mayid bin kulop simpul tu tok teman..rindu kt arwah

aisbatu berkata...

Nurfarliana,

Abang Mayid ni sepupu saya atau kalau di kg dipanggil adik beradik sedatuk (Uda Malak)bapa nya Kulop Simpul anak yg tua, bapa saya Itam Saidin anak yg bongsu. Jadi saya pun adalah datuk Nurfarliana,foto diatas di Negeri Sembilan semasa itu abang Mayid menghantar mempelai saya la tu. Opah kamu pun ade masa tu......

Unknown berkata...

Nama tu Napsiah nama monyang .nama tok Mahayudin ,nama adik tok yg pompuan tu bkan siah tpi Salbiah
tu nama betul ma sy ckp..ni tok ais batu nk pggl pe..ma sy tnye nme pnuh tok ais btu

aisbatu berkata...

Terima kasih Nurfarliana,dah saya up-date salasilah Panjang Licin ni dengan nama yg Nur bagi. Rasanya emak kamu tau nama tok ni,coba cakap dengan emak kamu Tok Ngaji di Lambor dulu satu sekolah dengan dia cuma tok lebih senior le...masih di Seberang Prai lagi ke ? rumah di tengah bendang tu siapa yg duduk...opah Nur ke.

Unknown berkata...

pggl je sy along...fmly mang pggl alg je...ooo...nnt alg tnye ma..ma je dok kt penang...alg skrg kt klang...ngn suami...erm..aha..tggal oph je kt sne...sume dh berhijrah

aisbatu berkata...

Along kena tengok salasilah Alang Sumat juga kerana Tok Mayid dari situ....sebelah opah Along saya tak dapat cari kerana saya dah lupa dari jurai mana di Lambor, nak besoreh le balik nampaknya.

Unknown berkata...

hihi..along mang xtahu sangat pasal salasilah ni sume..ma tahu r..tapi ma tanye lagi pe name tok sebenar..ma de tengok blog tok ni tapi die xdapat tangkap sape tok..hihi...

aisbatu berkata...

Along tengok dlm Fb, semua foto dan nama saya ade kat situ,sekolah Lambor SMSMS 1. Fb saya "Tok Kadok bin Kojak".

Unknown berkata...

udah bgth ma smlm...hihihi....tok buh la gmbo tok mayid tu byk2...hihih..rndu kt die..

aisbatu berkata...

Moyang Along dulu (Kulop Simpul)lebih kurang la rupa Tok Mayid....rindu ..hadiahkan fatihah padanya...Al-Fatihah.