Khamis, 4 Januari 2018

MENZIARAH MAKAM PUTERI LIMAU PURUT.


Pada 29hb.Disember 2017 penulis berkesempatan untuk menziarahi makam Puteri Limau Purut yang berada kira-kira 2 km dari simpang Jalan Pulau Tiga ke Tanjung Tualang. Kira-kira 500meter dari jalan besar pula menuju ke makam dan dipenuhi dengan juntaian pelepah kelapa sawit dikiri kanan jalan, ianya berbeza dengan zaman dulu dengan makam ini sukar dikunjungi kerana berada didalam hutan serta jalan masuk yang berlopak.


Simpang Tiga ke Tunjung Tualang dari Telok Sareh (Pulau Tiga).


Makam ini yang diambil foto oleh Allahyarham Nor Halim - Muzium Negara - atas dan disebelah bawah penulis ambil semasa kunjungan kesini. 



Jalan masuk dari Tanjung Tualang.


Jalan masuk yang selesa terus kemakam.

Pada pengamatan saya hanya satu makam sahaja yang ada di sekitar permakaman ini dan kenapa begitu jauh ke darat makam ini. kebiasaannya makam-makam orang kenamaan dizaman dulu terletak berhampiran sungai atau tepi tebing.

2 ulasan:

Unknown berkata...

aslmkm..sy ingn bertanye..ap kaiatan putri limau purut dgn pak kadok yeaa..

aisbatu berkata...

Waalaikumusalam,

Saya tak dapat membuktikan susur galur dan kaitan keturunan keduanya, tapi cerita dan sejarah keduanya kami simpan serta menceritakan kepada anak cucu dikampung kami.Banyak sejarah disimpan oeh orang-orang sebelum kita,mungkin beberapa kepentingan yang kita tidak ketahui....wallahhu...