Ahad, 4 Disember 2011

NAMA TEMPAT DAN SOROTAN SEJARAH DIBAHAGIAN DARAT TELOK BAKONG.


CHANGKAT KULOP MALI.
(Jalan menuju puncak Changkat Kulop Mali)



Diatas puncak Changkat Kulop Mali.

Kenali tempat-tempat disebelah darat Telok Bakong yang sesetengahnya menjadi tempat orang-orang kampong dulu bersembunyi dan lari dari tentera Jepun & Komunis dan aktiviti menanam padi pendulu (padi bukit), ubi dan jagung sebagai makanan asas ketika itu yang sukar didapati lantaran kesusahan keadaan dunia yang tidak aman. Rumah-rumah juga dibina didalam daerah yang saya nyatakan ini, kebanyakannya bentuk rumah yang dibina adalah menggunakan kayu-kayu didalam hutan serta beratapkan rembia dan berdindingkan buluh sahaja. Mungkin ekonomi penduduk waktu zaman ini amat susah dan daif sekali serta mumudahkan perlarian kedalam hutan jika keadaan yang memerlukan, kain baju amat terhad serta kain dibundut (dibungkus) sahaja. Ini menunjukan ianya dalam keadaan stand-by sahaja bila keadaan memerlukan bundut tadilah yang dicapai dulu untuk melarikan diri dan keluarga.



Foto ini adalah sumbangan dari Fb Orang Parit, pada zaman itu kemudahan untuk membuat rumah dari kayu amat terhad dan gambar ini adalah contoh terbaik bagi menggambarkan keadaan rumah-rumah dizaman tersebut.


Tempat-tempat berkenaan adalah sebahagian sahaja yang dapat disenaraikan ianya seperti berikut :-

1. Bunut.

Tempat ini bisanya orang-orang kampong menanam padi pendulu dan menanam jagung. Kawasan ini juga terdapatnya kaum cina berkebun.

2. Changkat Kulop Mali



Kubang Lesung.

3.Kubang Lesung.

Kubang Lesung ini adalah bersempadanan dengan Suak Padi dan Gedung Batu (tanah dan kebun getah orang asli ). Serta disempadankan dengan aliran sungai sengkuang, sungai sengkuang ini pula di setiap hujung tahun diadakan pula gotong royong menerok ikan dengan menggunakan "Terok" . Keramaian untuk menjalankan kerja-kerja menerok ini bergantung kepada kesepakatan dikalangan penduduk kampong kerana kerja-kerja berkenaan memerlukan kehadiran sekumpulan sekurang-kurangnya 5 atau 6 orang. Tempat yang biasa dijalankan aktiviti menerok ialah Sungai Kubang Gajah, Sungai Tangga, Paya Rakit, Sungai Condong dan beberapa tempat lagi.

4. Pulau Megat - ianya berhampiran dengan Punggai Hulu dan selari dengan aliran dengan sungai Kubang Gajah dihilirnya.



Rumpun tanjung yang ditumbuhi pokok-pokok itu
adalah dinamakan Pulau Megat.

5.Paya Rakit - tempatnya luas mungunjur dari hujung Kubang gajah hingga ke belakang Kampong Talang. Kebanyakannya Paya rakit ini dulu didiami oleh kaum cina dan aktiviti mereka adalah berkebun dan menanam sayuran.


Paya Rakit.

6. Punggai Hulu.


Punggai Hulu.

7. Punggai Hilir.


Punggai hilir.
8.Padang Kerbau.


Padang Kerbau Darat.
Padang kerbau ini mengunjur dari 
punggai hulu hingga ke punggai hilir.



Dihujung rimbunan pokok-pokok berkenaan adalah disempadanan oleh Kubang Gajah, Punggai Hilir, Paya Rakit, Changkat Piatu dan Padang Kerbau Darat. Pemandangan ini dirakamkan dari Kubang Gajah dan jalan tanah difoto ini adalag hujung Padang kerbau untuk ke Paya Rakit.



Disini iaitu dihujung padang kerbau darat ini beberapa keluarga menanam padi pendulu (padi bukit), jagung dan ubi kayu sehingga penghujung tahun 1970an. kini telah menjadi diantara kawasan padang ragut untuk ternakan haiwan peliharaan warga Telok Bakong. Foto ini dirakam dari Kubang Gajah menghala ke Punggai Hilir.


9. Changkat Tempurung.


Jalan menuju dan mendaki Changkat Tempurung.

Di puncak Changkat Tempurung ini terdapat sebuah pusara iaitu Kulop Ali bin Ngah Pidup, moyang kepada penulis. Pada waktu kematiannya berlaku musim banjir yang besar dan semua kawasan telah ditenggelami oleh air termasuklah Tanah Perkuburan (tanah wakaf) di Hilir Telok Bakong bersebelahan dengan kunci air sekarang. Tanah Wakaf di Changkat Melintang masa itu belum wujud lagi. 

10. Changkat Piatu.


Changkat Piatu - Pemandangan dari hujung Kubang Gajah.


Changkat Piatu adalah tempat terletaknya cerita "Mahkota Alam" yang menjadi misteri dan cerita lagenda bagi penduduk sekitar Telok Bakong pada suatu ketika dahulu. Sekarang kawasan ini telah ditanami dengan kelapa sawit dan bersempadanan dengan Tanah Rancangan Nasaruddin. Dari semakan penulis masih ada dikalangan orang-orang lama di Telok Bakong mengetahui kewujudan cerita-cerita Mahkota Alam ini.

11. Kubang gajah.


Tanaman Kelompok Risda Kubang Gajah.

Changkat Kubang Gajah.


Changkat Kubang Gajah -
Rimbunan Pokok getah.


Aliran sungai yang begitu dalam sewaktu dulu, 
kini hanya aliran lesu sahaja.


Sungai Kubang Gajah ini mengunjur dari
Punggai Hulu hingga ke muka aliran sungai Paya rakit.


Laluan aliran sungai Kubang gajah yang
terhalang dek tumbuhan paya,
Pokok Gegeli dan Bemban.



Aliran Sungai Kubang Gajah.
(telah cetek akibat perubahan alam)



 Jalan menuju Kubang Gajah melalui atas Padang Kerbau.

Changkat Kubang Gajah.

Daerah ini bersempadanan dengan Changkat Kulop Mali disebelah baratnya, Selinsing di utara dan ditimurnya pula adalah Paya Rakit. Manakala di selatan pula Padang Kerbau dan Punggai Hilir, pernah suatu kajian dari pihak swasta ketempat ini mendapati kewujudannya hasil bumi yang senonim dengan Negeri Perak iaitu Bijih Timah. Waktu itu dari hasil kajian mereka bijih timah berkenaan masih muda.

12.Pulau Tabak.
13.Doyan Gendang.



Rumah Puan Embang dan Encik Kamaruddin (Munai)

Kawasan dibelakang rumah berkenaan mengunjur ke darat adalah dipanggil Doyan Gendang.

14.Pulau Tahi.
15.Lubuk Pulai


Laluan dari Kubang Lesung menuju ke Lubok Pulai.

16.Lubok Kepor
17.Lubok Anchor
18. Sungai Tangga.

Sungai Tangga, Sungai Sengkuang dan Sungai Chondong merupakan tempat-tempat beberapa orang kampong seperti Pak Cik Mat Din dan Pak Cik Anjang Asin menghasilkan arang bagi menampung bekalan kepada Apor Tukang Besi di Telok Bakong yang diusahakan oleh adik beradik anak-anak Chu Talak bin Alang Sumat.

19. Sungai Sengkuang




Aliran sungai Sengkuang bersempadan 
dengan kebun getah orang asli di suak padi.


20. Sungai Chondong
21. Padang Kerbau Baruh (tepi sungai Perak)



Padang Kerbau Baruh (tepi sungai).

22.Tanjung Keling.


Kawasan dibelakang rumah Pak Cik Odin Jamal ni membawa ke darat adalah dinamakan Tanjung Keling dan disebelah kanan rumah ini dinamakan tanah gomen (goverment) yang merupakan tapak cadangan Sekolah Menengah dan kemudian dibatalkan dibina di Lambor Kanan.

Nama-nama tempat berkenaan masih kekal lagi dengan nama tersebut dan sebahagian besarnya dinyatakan didalam geran-geran tanah pada pemilik tanah dan dusun tersebut. Pada generasi sekarang mereka tidak didedahkan dengan nama-nama tempat berkenaan serta kurang mengetahuinya. Di bahagian Sungai Selising dan Changkat Piatu kebanyakannya dimiliki oleh keturunan dari waris Lambor Kanan dan Kiri serta Kg Tua Bt 16. Sementara di Kubang Gajah juga dimiliki oleh puak waris dari Bt 16 termasuklah Tok Pandak Logam. 




1 ulasan:

aisbatu berkata...

Waalaikumusalam.